10 درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان

برخی از مادران باردار که تجربه افسردگی بعد از زایمان داشته‌اند یا زنانی که در تجربه اول بارداری خود، نگران مبتلا شدن به این نوع افسردگی هستند؛ می‌پرسند: با افسردگی بعد از زایمان خود چه کنیم؟ آیا درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان امکان پذیر است؟ یا اینکه چه گیاهانی از خواص درمان افسردگی بعد از زایمان برخوردارند؟

افسردگی بعد از زایمان می‌تواند علائم نامطلوبی به وجود آورد که حس ناب مادر شدن، برای هر زن را به یکی از تلخ‌ترین و ناگوارترین حوادث در زندگی تبدیل کند. خوشبختانه در بین گیاهان دارویی، گیاهان مختلفی وجود دارند که از خواص درمان افسردگی و اضطراب ناشی از زایمان و… برخوردارند.

ما در این نوشتار به معرفی  10 مورد از گیاهان مفید و تایید شده برای درمان افسردگی پرداخته‌ایم. قطعا هرچه بیشتر با افسردگی بعد از زایمان و علائم آن آشنا باشید، راحت‌تر می‌توانید آن را کنترل و درمان کنید. با ما همراه شوید تا با این گیاهان معجزه‌گر آشنا شوید.

افسردگی بعد از زایمان چیست؟

افسردگی بعد از زایمان نوعی بیماری افسردگی است که در هر 100 مادر 10 الی 15 نفر به آن مبتلا می شوند. این نوع افسردگی، با علائمی مانند خستگی، زودرنجی، بی خوابی، تغییر اشتها، از دست دادن میل جنسی، افکار منفی، احساس گناه و… رخ می دهد. در چنین شرایطی درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان بسیار توصیه می‌شود.

طبق اظهارات روانشناسان، افسردگی بعد از زایمان در زنان ناشی از تغییرات هورمونی و روبرو شدن آنها با تحول بزرگ بارداری است. آنها معتقدند این نوع تحول، نه تنها از نظر ظاهر، بلکه از نظر ذهنی نیز بانوان را متحول می‌کند. از این رو توصیه می‌کنند بانوان با آمادگی ذهنی، جسمی و روحی کامل، برای باردار شدن اقدام کنند.

درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان

این نوع افسردگی در زنان ممکن است برای هر کس رخ بدهد و این تقصیر خود شخص نیست. در چنین موقعیتی، اگر افسردگی به موقع تشخیص داده شود، می‌توان به سرعت از آن عبور کرد و قطعاً هیچ وقت، برای کمک خواستن دیر نیست. 

افسردگی بعد از زایمان در هر زن می تواند خفیف، متوسط و شدید رخ دهد. از این رو اقدامی که باید برای درمان افسردگی خود انجام دهید بستگی به شدت آن دارد. این بیماری در صورت خفیف و جزئی بودن، به راحتی با گیاهان دارویی قابل کنترل است در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان

برخی به خواص درمانی گیاهان دارویی اعتقاد چندانی ندارند، شاید به این دلیل که گیاهان دارویی را به خوبی نمی‌شناسند. خوشبختانه گیاهان دارویی فراوانی در سراسر جهان وجود دارند که خواص درمانی آنها تایید شده است. برخی از این گیاهان به درمان افسردگی و علائم آن پاسخ مثبت داده‌اند.

در این بخش به تعدادی از گیاهان دارویی با خواص درمان افسردگی به ویژه افسردگی بعد از زایمان اشاره کرده‌ایم. این گیاهان شامل:

1- گل راعی

گل راعی یکی از بهترین و موثرترین گیاهان دارویی برای درمان افسردگی است. سالهاست که مردم از گل راعی بعنوان دارویی برای درمان افسردگی خود و عوض کردن حال و هوایشان استفاده می کنند. این گیاه خواص ضد افسردگی دارد و به نام‌های علف چای، هوفاریقون و گل هزار چشم نیز شهرت دارد.

محققان بعد از آزمایش این گیاه بر روی افراد مختلف، به این نتیجه رسیدند که این گیاه برای درمان افسردگی خفیف تا متوسط بسیار موثر است. درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان از خواص چنین گیاهی است.

شما می توانید از خشک شده این گیاه به صورت دمنوش استفاده کنید. برای دمنوش به میزان 2-4 گرم از گل خشک شده را با یک لیوان آب دم کرده و به مدت 3 بار در روز میل کنید. دمنوش گل راعی علائم افسردگی بعد از زایمان را به خوبی کنترل می‌کند.

درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان

2- روغن اسطوخودوس

به جرات می‌توان گفت گیاه اسطوخودوس یک آرامبخش به تمام معنا است. این گیاه از خواص بسیار زیادی مانند درمان بی خوابی، رفع تنش‌های عصبی، تسکین درد، درمان اختلالات تنفسی، گردش خون، ضدعفونی پوست و… برخوردار است و سال‌های زیادی است که در طب سنتی از آن بعنوان یک گیاه درمانگر استفاده می شود.

جالب است بدانید روغن گیاه اسطوخودوس نیز شامل خواص درمانی بی‌نظیری است. از خواص روغن این گیاه می‌توان به درمان بی خوابی و کاهش استرس و نگرانی اشاره کرد. شاید بپرسید درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان با گیاه اسطوخودوس چگونه  است؟ 

تاثیر اسطوخودوس بر درمان افسردگی

بی خوابی و استرس از جمله علائم افسردگی بعد از زایمان هستند که مادران زیادی با آن روبرو می شوند، برای رفع این مشکل، می‌توانید چند قطره از روغن اسطوخودوس را بر روی بالش خود بپاشید. این روغن خواص آرام بخشی دارد از این رو کمک می‌کند تا شب‌ها بهتر بخوابید.

3- ریشه سنبل الطیب

ریشه سنبل الطیب

اگر دچار بی خوابی، استرس و افسردگی بعد از زایمان شده‌اید، می‌توانید برای بهبود بیماری خود از ریشه معجزه گر این گیاه کمک بگیرید. این گیاه، هیچگونه اثر مسکنی ندارد به همین دلیل گزینه‌ای مناسب برای درمان بی خوابی، افسردگی، تنش‌های عصبی و… است.

4- کاوا

گیاه کاوا و تاثیر آن بر درمان افسردگی بعد از زایمان

کاوا یک نوع درخت فلفل در جزایر پلینزی است. سال هاست که مردم جزایر پلینزی از ریشه این گیاه به عنوان یک داروی درمانگر برای رفع افسردگی استفاده می کنند. ثابت شده که این گیاه اصلا اعتیاد آور نیست و در کاهش اضطراب و علائم افسردگی بسیار اثر بخش عمل می کند.

درمان انواع بیماری‌ها با طب سنتی

5- درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان با گیاه آشواگاندا

سال‌های زیادی است که از گیاه آشواگاندا در طب سنتی هند به عنوان یک گیاه دارویی برای درمان افسردگی استفاده می‌شود. تحقیقات حاکی از آن است که گیاه آشواگاندا باعث کاهش هورمون‌های تنش عصبی می شود.

درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان با گیاه آشواگاندا

6- بابونه

بابونه از جمله گیاهان دارویی و معجزه گر در درمان افسردگی و بهبود نوسانات خلق و خو است. زنانی که از افسردگی ناشی از زایمان و تغییرات هورمونی رنج می‌برند، می توانند از دمنوش بابونه برای بهبود بیماری خود کمک بگیرند.

7- کهن دار

کهن دار از جمله گیاهان ارزشمندی است که در موارد درمانی گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بین خواص بی شمار این گیاه ، می‌توان به درمان افسردگی اشاره کرد. کسانی که به افسردگی بعد از زایمان مبتلا شده‌اند می‌توانند از دمنوش این گیاه استفاده کنند. مصرف دمنوش گیاه کهن دار تا حد قابل توجهی اعصاب را آرام می کند و میزان تنش‌های عصبی را کاهش می دهد.

درمان نازایی خانگی + درمان ناباروری با داروهای گیاهی

8- رزماری

برای درمان گیاهی افسردگی بعد از زایمان می‌توانید از گیاه رزماری کمک بگیرید. درمان افسردگی از جمله خواص درمانی گیاه رزماری است.

درمان افسردگی با رزماری

9- آویشن

آویشن سرشار از لیتیوم و تریپتوفان است به همین دلیل برای درمان بی‌خوابی و نوسانات خلق و خو بسیار کاربرد دارد.

10- زعفران

گیاه زعفران

استفاده از زعفران برای درمان افسردگی بسیار اثر بخش است. این گیاه نشاط آور است و با افزایش سطح سروتونین در مغز به تثبیت خلق و خو کمک می کند.

کلام آخر

ما در این نوشتار به معرفی 10 گیاه برای درمان افسردگی بعد از زایمان پرداختیم. اگر شما فکر می‌کنید دچار علائم افسردگی شده‌اید، توصیه می‌کنیم پیش از هر چیز دست از نگرانی بردارید و آرامش خود را حفظ کنید چرا که نگرانی و استرس باعث تشدید علائم افسردگی می‌شود. شما می‌توانید از گیاهان مذکور در متن بالا برای بهبود افسردگی خود کمک بگیرید.

3.6 | (5)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x