پریود مردانه چیست؟ علت، علایم و درمان

قاعدگی یا پریود برای زنان یک پدیده عادی است. در زنان، تغییر هورمون‌های جنسی (استروژن و پروژسترون) مراحل مختلف چرخه قاعدگی را ایجاد می‌کند و به خونریزی پریود منجر می‌شود؛ اما چیزی که بسیاری از افراد نمی‌دانند این است که در مردان هم تغییرات هورمونی رخ می‌دهد.

مردان خونریزی ندارند، اما می‌توانند تغییر خلق و خو را تجربه کنند. بعضی از افراد از این تغییر به عنوان پریود مردانه یا سندرم بدخلقی مردان (IMS) یاد می‌کنند.

اگر علاقه‌مند هستید که درباره این موضوع اطلاعات بیشتری کسب کنید، مقاله امروز ایده آل مگ را از دست ندهید.

پریود مردانه چیست؟

در مردان، سطح هورمون تستوسترون هر روز صبح بالا می‌رود و عصر کاهش می‌یابد. سطح این هورمون حتی می‌تواند بین روزهای مختلف متفاوت باشد. از سوی دیگر، عواملی مثل افزایش سن، استرس و کم‌خوابی هم روی میزان تستوسترون تاثیر دارند.

بعضی از افراد مدعی هستند که این نوسانات هورمونی علائمی ایجاد می‌کنند که شبیه علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است، از جمله افسردگی، خستگی و تغییرات خلقی.

قاعدگی مردانه

اما آیا می‌توان از نوسانات هورمونی ایجاد شده در بدن مردان به عنوان پریود مردانه یاد کرد؟ دکتر جد دایموند (Jed Diamond)، روان‌درمانگر و نویسنده، ادعا می‌کند که تغییر سطح هورمون در مردان شبیه زنان است و به همین دلیل می‌توان به آن‌ پریود مردانه یا قاعدگی مردانه گفت.

به گفته یک درمانگر جنسی به نام جنت بریتو (Janet Brito)، تغییرات هورمونی می‌توانند رحم زنان را برای بارداری احتمالی آماده کنند. اگر لقاح اتفاق نیفتد، دیواره رحم در زمان پریود می‌ریزد و همراه با خون از واژن خارج می‌شود. مردان رحم ندارند که برای لانه‌گزینی تخمک بارور شده ضخیم‌تر شود یا در طی پریود بریزد؛ اما عواملی که سطح هورمون‌های مردانه را تغییر می‌دهند به بروز علائمی منجر می‌شوند که شباهت زیادی به PMS دارند.

تفاوت های واقعی بین مغز زنان و مردان

دلایل پریود مردانه

سندرم بدخلقی مردان به دلیل نوسان هورمون‌ها، به ویژه هورمون تستوسترون ایجاد می‌شود. بدن انسان سعی می‌کند سطح تستوسترون را تنظیم کند، با این حال عوامل زیر می‌توانند روی آن تاثیر بگذارند:

  • سن (سطح تستوسترون از 30 سالگی به بعد شروع به کاهش می‌کند.)
  • استرس
  • تغییر در رژیم غذایی یا وزن
  • بیماری
  • کمبود خواب
  • اختلال خوردن

علائم پریود مردانه

علائم IMS شبیه علائمی است که زنان در طول PMS تجربه می‌کنند؛ با این حال، IMS از الگوی فیزیولوژیکی پیروی نمی‌کند و به طور منظم رخ نمی‌دهد. علائم IMS مبهم و احتمالا شامل موارد زیر است:

  • خستگی
  • گیجی یا مه مغزی
  • افسردگی
  • عصبانیت
  • عزت نفس پایین
  • میل جنسی کم
  • اضطراب
  • حساسیت بیش از حد

علائم پریود مردانه

با افزایش سن، سطح تستوسترون به طور طبیعی کاهش پیدا می‌کند و مردان میانسال با علائمی مثل خستگی و کاهش میل جنسی مواجه می‌شوند. به این وضعیت آندروپوز یا یائسگی مردانه می‌گویند.

گاهی اوقات، برای اشاره به خون موجود در ادرار یا مدفوع از اصطلاح پریود مردانه استفاده می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که خونریزی از اندام تناسلی مردانه معمولا به دلیل انگل یا عفونت رخ می‌دهد و به درمان پزشکی نیاز دارد.

در صورتی که هر یک از علائم فوق برای مدت طولانی ادامه داشت، حتما درباره آن‌ با پزشک صحبت کنید.

درمان علائم پریود مردانه

هدف از درمان IMS، کنترل علائم، سازگاری با نوسانات خلقی و رهایی از استرس است. ورزش، پیروی از رژیم غذایی سالم، اجتناب از الکل و سیگار و پیدا کردن یک راهکار مناسب برای کنترل استرس می‌تواند از بروز علائم IMS پیشگیری کند.

با این حال، اگر فکر می‌کنید علائم شما ممکن است به کمبود تستوسترون یا بیماری مربوط باشد، به پزشک مراجعه کنید. درمان جایگزینی تستوسترون برای بعضی از مردان مناسب است، اما می‌تواند عوارضی هم داشته باشد. اگر پزشک علائم شما را به بیماری‌ زمینه‌ای مرتبط بداند، می‌تواند به کمک آزمایش و تست‌های تشخیص پزشکی به وجود آن‌ پی ببرد.

پرکاری تیروئید در مردان : از علائم تا تشخیص و درمان

کلام پایانی

خلق و خوی همه افراد هر از گاهی تغییر می‌کند؛ اما اگر به طور مداوم از علائم روانی یا جسمی آزاردهنده رنج می‌برید، به پزشک مراجعه کنید. در صورتی که زندگی جنسی شما تحت تاثیر قرار گرفته است یا به افسردگی و اضطراب مبتلا هستید، از متخصص سلامت روان کمک بگیرید.‌

سوالات متداول

آیا مردان هم چرخه هورمونی دارند؟

بله، اما چرخه هورمونی آن‌ها با زنان متفاوت است. در مردان، سطح تستوسترون در صبح بالاتر و در عصر پایین‌تر است.

برهم خوردن تعادل هورمونی در مردان چه علائمی دارد؟

در مردان، تغییرات هورمونی به نوسانات خلقی، خستگی، کرامپ عضلانی و کاهش میل جنسی منجر می‌شوند.

چگونه می‌توان علائم سندرم بدخلقی مردان را کنترل کرد؟

اصلاح سبک زندگی، شامل پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و اجتناب از سیگار و الکل، نقش مهمی در کنترل علائم پریود مردانه دارد.

امتیاز شما به این پست
منبع healthline ltmensclinic
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x