مهارت گوش دادن چیست و چگونه تقویت می شود؟

گوش دادن همدلانه، یک مهارت پیچیده است که مستلزم فعال بودن شنونده خواهد بود. او باید به طور کامل آنچه را که گوینده می‌خواهد بگوید، درک کند. نه تنها به کلمات گفتاری بلکه به زبان بدن و زیر متن عاطفی سخنگو هم توجه داشته باشد.

با این حال، آیا مغز انسان که 5 میلیون سال پیش هوشیاری خود را به دست آورده، برای گوش دادن فعال تکامل یافته است؟ پاسخ، در کمال تعجب، منفی است!

مغز ما از نظر تکاملی برای ارزیابی ورودی‌ها، پیش بینی نتایج و قضاوت لحظه به لحظه طراحی شده است که همه اینها گوش دادن فعال را دلسرد می‌کند.

در این مقاله از مجله اینترنتی ایده آل مگ قصد داریم به بررسی کامل مهارت گوش دادن پرداخته و به این سوال پاسخ دهیم که اساسا چگونه می‌توان خوب گوش داد؟

مهارت گوش دادن چیست؟

با توجه به نکته‌ای که در مقدمه عنوان شد، بزرگ‌ترین چالش گوش دادن فعال و همدلانه، مخالفت با حالت بسیار ترجیحی عملکرد مغز است.

مهارت گوش دادن چگونه نعریف می‌شود؟

اما قبل از اینکه خیلی از خودمان جلوتر باشیم، بیایید سعی کنیم بفهمیم وقتی گوش دادن آگاهانه اتفاق می‌افتد، دقیقا چه چیزی رخ می‌دهد:

  • وقتی با هوشیاری به صحبت‌های کسی گوش می‌دهید، قشر جلوی مغز شما برای فعالیت روشن می‌شود. این همان بخشی از مغز شماست که در برنامه ریزی و تصمیم گیری هم کمک می‌کند.
  • زمانی که احساس می‌کنید به شما گوش می‌دهند، مغز شما هورمون «پیوند اجتماعی» به نام اکسی توسین را تولید می‌کند. ترشح این هورمون با احساس خوب باعث می‌شود که بخواهید با شنونده پیوند برقرار کنید.
  • مشخص شده است هنگامی که ارتباط موثر رخ می‌دهد، فعالیت مغز شنونده با یک تاخیر کوتاه تنها به مقدار 1 ثانیه، منعکس کننده رفتار گوینده است.
  • وقتی یک شنونده فعال به شما گوش می‌دهد، منطقه پاداش مغز شما فعال می‌شود. وقتی تجربیات زندگی پرباری داشته باشید هم همین منطقه فعال می‌شود.
  • خواب کافی و مراقبت خوب از سلامتی به تقویت ارتباطات عصبی و بهبود تمرکز کمک می‌کند. در نتیجه شما را قادر می‌سازد شنونده بهتری شوید.
  • گوش دادن مهربانانه از سوی بزرگسالان برای رشد و سلامت مغز و زبان کودکان بسیار مهم است. کودکی که احساساتش نادیده گرفته می‌شود یا اشتباه درک می‌شود، می‌تواند حالت استرسی داشته باشد. این حالت ترس را فعال می‌کند و می‌تواند برای سلامت روانی و مهارت گوش دادن خود او تاثیر منفی بگذارد.

نتایج بررسی‌های مربوط به مهارت گوش دادن

از حقایق فوق می‌توان نتیجه گرفت که گوش دادن یک فرایند فعال است و به هیچ وجه منفعلانه نخواهد بود. این مهم را پردازش آگاهانه محرک‌های شنیداری می‌نامند که از طریق شنیدن درک شده‌اند.

بررسی تحقیقات و نتایج درباره گوش دادن

چنین مسئله‌ای مستلزم آن است که شنونده در لحظه حاضر باشد، روی داستان گوینده سرمایه گذاری کند و تعادل سالمی بین منفعل بودن و بیش از حد فعال بودن حفظ کند.

این سوال پیش می‌آید که آیا گوش دادن آگاهانه این‌قدر پیچیده و سخت است؟ عمل گوش دادن باید ساده باشد، این‌طور نیست؟ چرا شنیدن به طور طبیعی به وجود می‌آید؛ اما گوش دادن نه؟ پاسخ در نحوه برخورد شما با اطلاعات به صورت روزانه نهفته است.

مغز شما هر روز در میان انبوهی از اطلاعات حرکت می‌کند و تنها تکه‌هایی را که احساس می‌کند برایش ضروری است، جمع‌آوری می‌کند.

هنگامی که ما در تلاش برای گوش دادن هستیم، همان میان‌بر ذهنی در بازی وجود دارد، بنابراین به حالت ترجیحی عملکرد مغزمان بازمی‌گردد.

به گفته رام چاران، یک مشاور تجاری برجسته که با مدیران ارشد در برخی از موفق‌ترین شرکت‌های جهان کار کرده است:

«گوش دادن واقعا همدلانه مستلزم شجاعت است. تمایل به ترک عادت‌های قدیمی و پذیرش عادات جدید. اما این عادات گوش دادن به محض کسب، همان مهارت‌هایی هستند که رهبران بالقوه را به رهبران واقعی تبدیل می‌کنند».

او برای تشویق افراد به آموزش مهارت گوش دادن ادامه می‌دهد:

«اگر مخالفت با این نوع عملکرد مغز ما به معنای ایجاد دنیایی است که مردم احساس کنند شنیده می‌شوند، پس مسیری ارزشمند است و باید بررسی آن را جدی گرفت. تکامل یک فرایند بی پایان است که ما را ملزم می‌کند تا به محدودیت‌های خود ادامه دهیم. مهم‌تر از همه، ما می‌توانیم نوع تکاملی را که می‌خواهیم طی کنیم (شاید تنها گونه‌ای که قادر به انجام آن است) انتخاب کنیم. بیایید متعهد شویم و به گونه‌ای تبدیل شویم که همدلانه و آگاهانه گوش می‌دهد، بدون قضاوت، فقط عشق و احترام به یکدیگر را به میان بیاوریم».

چرا گوش دادن مهم است؟

حتما به این سوال رسیده‌اید که چگونه خوب گوش دهیم. برای درک بهتر راهکارهای آن مهم است که ضرورت و جایگاه این عمل را هم درک کنیم. این نکته مهم برای درک جایگاه گوش دادن به دیگران را فراموش نکنید.

چرا گوش دادن مهم است؟

وقتی با کسی مخالفت می‌کنید، به احتمال زیاد علاقه‌ای به گوش دادن به دیدگاه یا حرف‌های او ندارید. اگرچه گوش دادن به چیزی که با آن مخالف هستید همیشه سرگرم کننده نیست، اما به چند دلیل برای آینده شما مهم است.

زمانی که برای گوش دادن به دیگران و نظرات او وقت می‌گذارید، در معرض افکاری قرار می‌گیرید که در ذهن شما وجود ندارند و ممکن است قبلا به آنها فکر نکرده باشید.

حتی اگر چیزی را که می‌شنوید دوست نداشته باشید، اغلب با گوش دادن به دیگران چیزهای جدیدی یاد می‌گیرید. مهارت گوش دادن به گسترش ذهن شما کمک می‌کند تا افکار جدید را بیشتر بپذیرد. می‌تواند به شما در موفقیت بیشتر در آینده هم کمک کند.

در کنار این موضوع، گوش دادن به شما کمک می‌کند تا صبر داشته باشید. همان‌طور که قبلا ذکر شد، اینکه بتوانید در آنجا بنشینید و به صحبت‌های کسی که با او موافق نیستید گوش دهید، دشوار است.

شما باید صبر داشته باشید. اگر تا به حال صبر لازم را برای این کار ایجاد نکرده‌اید، فقط تمرین بیشتر گوش دادن به دیگران به شما در توسعه آن کمک می‌کند.

اگر متوجه شدید که با این کار مشکل دارید، به یاد داشته باشید که در حال گوش دادن هستید تا چیز جدیدی یاد بگیرید. شما همچنین می‌توانید با هدف پرسیدن سوال گوش دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا روی کلماتی که طرف مقابل می‌گوید با دقت بیشتری تمرکز کنید.

با توجه به این تعاریف سه دلیل اصلی گوش دادن به دیگران عبارتند از:

تشکیل روابط با مهارت گوش دادن

گوش دادن نه تنها روابط عاشقانه یا کاری شما را بهبود می‌بخشد، دوستی‌های شما را نیز عمیق‌تر می‌کند. اگر احساس می‌کنید از دوستان قدیمی خود دور هستید یا در تلاش برای برقراری ارتباط با دوستان جدید هستید، شنونده بهتری بودن می‌تواند بازی را تغییر دهد.

تشکیل روابط با مهارت گوش دادن

مزایای گوش دادن (اعتماد بیشتر، سوء تفاهم کمتر و همدلی بیشتر) به دوستی وفادارانه منجر می‌شوند. زیرا مهارت گوش دادن سوء تفاهم‌ها را کاهش می‌دهد.

سوء تفاهم یکی از رایج‌ترین عوارض ارتباط ضعیف است. وقتی مردم به حرف یکدیگر گوش نمی‌دهند. شنیدن اشتباه یا تعبیر اشتباه معنای حرف کسی، بسیار آسان است.

بسیاری از اوقات، سوء تفاهم‌ها مشکل بزرگی نیستند، اما برخی می‌توانند عواقب بزرگی داشته باشند.

به عنوان مثال، اگر کسی وقتی دوستش به او توضیح می‌دهد که حساسیت غذایی خاصی دارد گوش ندهد، سرو کردن آن غذا با یک حساسیت شدید می‌تواند تهدید کننده زندگی باشد.

همچنین گوش دادن باعث بهبود روابط تجاری می‌شود. اگر حرفه شما شامل تعامل با دیگران است، می‌دانید که ارتباط خوب چقدر حیاتی است. سوء تفاهم‌ها و درگیری‌ها می‌تواند پروژه‌ها را از مسیر خارج کند و باعث شهرت بد شرکت‌ها شود.

با متعهد شدن به گوش دادن بهتر، می‌توانید روابط قوی با همکاران و مشتریان ایجاد کنید. مردم احساس احترام و اشتیاق به همکاری با شما خواهند داشت.

به دست آوردن مهارت‌های جدید

گوش دادن بهره وری شما را افزایش می‌دهد. چه در محل کار و چه در مدرسه، گوش دادن برای موفقیت شما بسیار مهم است. افرادی که شنوندگان خوبی هستند، بیشتر احتمال دارد اطلاعات را حفظ کنند، بفهمند چه چیزی از آنها خواسته می‌شود و سوالات درست را بپرسند.

به دست آوردن مهارت های جدید

این یک مهارت ارزشمند در پروژه‌ها و جلسات گروهی است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که برای مشارکت باید زیاد صحبت کنند، اما مهارت گوش دادن مهم‌تر است.

اگر همه به حرف یکدیگر گوش دهند، سوء تفاهم کمتر می‌شود. البته این مهارت باعث صرفه جویی در وقت همه می‌شود.

برای مثال گوش دادن به یادگیری زبان‌های جدید کمک می‌کند. وقتی در حال یادگیری یک زبان جدید هستید، بدون شک صحبت کردن را زیاد تمرین می‌کنید. گوش دادن به همان اندازه مهم است، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. چرا؟

بسیاری از مردم آن را خسته کننده می‌دانند (اما این‌طور است) دلیل این ارزشمندی این‌طور تعریف شده که گوش دادن مغز شما را تمرین می‌دهد.

با توجه به اینکه ما حدود 40 تا 50 درصد از زمان خود را صرف گوش دادن به جای صحبت کردن یا نوشتن می‌کنیم، شنیدن زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید بخش بزرگی از تسلط بر آن است. کتاب‌های صوتی، موسیقی و فیلم‌ها منابع خوبی برای این کار هستند.

همچنین اگر می‌خواهید به رهبری بهتری برسید، باید شنونده خوبی شوید. گوش دادن به صورت فعال به شما کمک می‌کند تا بین ایده‌های تیم خود ارتباط برقرار کنید، دیدگاه‌های مختلف را بشنوید و از سوء تفاهم جلوگیری کنید.

یک رهبر خوب تیم تضمین می‌کند که همه احساس احترام دارند. به این معنی که همه افراد احساس می‌کنند شنیده می‌شوند.

اگر همیشه فکر می‌کردید که رهبران خوب افرادی هستند که واقعا خود را به خوبی بیان می‌کنند، کمی اشتباه کرده‌اید. این فقط نیمی از تصویر است. آنها همچنین شنوندگان خوبی هستند.

عملکرد موثر با مهارت گوش دادن

با توجه به دو دلیل قبل، مشخص می‌شود که مهارت گوش دادن عملکرد ما را بهبود می‌بخشد. مردم از اینکه دیگران به حرف‌های آنها گوش می‌دهند، احساس رضایت می‌کنند.

عملکرد موثر با تقویت مهارت گوش دادن

وقتی برای گوش دادن به صحبت‌های شخص دیگری وقت می‌گذارید، حتی اگر ممکن است با صحبت‌های او موافق نباشید، باعث می‌شوید که آن شخص نسبت به خودش احساس بهتری داشته باشد.

این مسئله می‌تواند به شما کمک کند دوست یا ارتباط جدیدی پیدا کنید. همچنین می‌تواند به شما در مسیر موفقیت در آینده کمک کند؛ زیرا هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است نیاز به شناخت فردی در یک رشته یا زمینه تحصیلی خاص داشته باشید.

در نتیجه گوش دادن، همدلی را بیشتر می‌کند. انسان‌ها به طور طبیعی همدل هستند، اما همه ما پیش‌فرض‌ها داریم که ناشی از تربیت و تجربیات ما است.

وقتی با افرادی صحبت می‌کنید که سوابق و تجربیات متفاوتی دارند، تکیه بر عقاید از پیش تعیین شده می‌تواند وسوسه انگیز باشد.

در عوض، می‌توانید متعهد شوید که به جای فرض کردن، گوش کنید. وقتی حرف درست را از یک منبع می‌شنوید، درک عمیق‌تری از دیدگاه او خواهید داشت. کلید رسیدن به همدلی، همین است.

انواع مهارت‌های گوش دادن کدامند؟

پنج سبک کلی شنیداری وجود دارد که هر کدام ویژگی‌های متمایز خود را دارند. برای مثال، شنوندگان مردم‌گرا در درجه اول به نیازها و احساسات دیگران توجه دارند.

انواع مهارت های گوش دادن کدامند ؟

آنها ممکن است از پیام یا وظیفه‌ای که دارند منحرف شوند، اما از پیام‌های پیچیده و دیدگاه‌های متعدد در مورد یک موضوع لذت می‌برند.

شنوندگان محتوا گرا با مهارت گوش دادن از اطلاعات پیچیده لذت می‌برند و معمولا معتبر در نظر گرفته می‌شوند. شنوندگان زمان‌گرا اغلب روی تکمیل وظایف متمرکز هستند و سریع تصمیم می‌گیرند و محدودیت‌های زمانی را به صورت شفاهی بیان می‌کنند.

در کنار آنها شنوندگان تبعیض‌گرا همیشه به محتوای گوینده توجه نمی‌کنند. آنها ممکن است به طور کامل پیام گوینده را درک نکنند یا احساس کنند قادر به پرسیدن سؤالات کاوشگرانه نیستند.

با این حال، هنگامی که افراد با یکدیگر صحبت می‌کنند، باید از سبک گوش دادن خود آگاه باشند تا مطمئن شوند که پیام را منتقل می‌کنند.

این تفاوت‌ها در تجارت، سیاست و سایر موقعیت‌های ارتباطی حیاتی هستند. برای ایجاد یک استراتژی ارتباطی موثر، همیشه بهتر است سبک شنونده را درک کنید. همچنین مهارت‌های زیر را در خودتان تقویت کنید.

گوش دادن عمیق

این مورد را با نام گوش دادن همدلانه هم می‌شناسیم. شنوندگان همدل در درک احساسات دیگران خوب عمل می‌کنند. به خصوص زمانی که افراد در برقراری ارتباط کلامی با آنها مشکل دارند.

گوش دادن عمیق چیست

این نوع شنونده سوالاتی می‌پرسد که بر افکار و احساسات طرف مقابل تمرکز می‌کند تا در مورد احساس او در مورد موضوعات یا ایده‌های خاص بینشی کسب کند.

اگر می‌خواهید شنونده‌ای عمیق باشید، مهم است:

  • بدون وقفه با دقت گوش دهید و در عین حال بر درک احساسات طرف مقابل تمرکز کنید.
  • به آنچه که شنیده‌اید با زبان خودتان تکرار کنید تا مطمئن شوید که به درستی متوجه شده‌اید.
  • با تسلط بر مهارت گوش دادن از نصیحت کردن به طرف مقابل خودداری کنید.
  • بگذارید طرف مقابل بداند که احساس او را درک می‌کنید.
  • قضاوت گر نباشید تا گوینده بتواند در صورت نیاز راحت‌تر صحبت کند.

این نوع گوش دادن به درک وضعیت عاطفی شخص کمک می‌کند و می‌تواند در بسیاری از انواع مکالمات کمک کند، به خصوص اگر نیاز به ابراز همدردی دارید.

مهارت گوش دادن کامل

با گوش دادن کامل، شنونده به احساسات، افکار و تجربیات گوینده علاقه‌مند می‌شود. هدف او ایجاد ارتباط مثبت است. این نوع شنونده اغلب رفتاری دوستانه دارد و حمایت کننده است.

همچنین ممکن است داستان‌های شخصی خود را که در بحث کاربرد دارد به اشتراک بگذارند.

این مهارت به شنوندگان کمک می‌کند تا در دیدن چیزها از دیدگاه شخص دیگر خوب عمل کنند و از اهداف دیگران حمایت نمایند. برای تبدیل شدن به یک شنونده با این ویژگی‌ها، این نکات را امتحان کنید:

  • به دنبال خوبی در صحبت‌های گوینده باشید، حتی اگر پیدا کردن آن سخت باشد.
  • از سخنران سوالاتی بپرسید که نشان می‌دهد به نظرات و احساسات او علاقه‌مند هستید.
  • وقتی دیگران افکار یا احساسات منفی را ابراز می‌کنند، با درک و بدون قضاوت، به آنها اطمینان خاطر دهید.
  • تجربیات خود را به میان بیاورید تا بفهمید دیگران چه احساسی دارند.
  • با استفاده از عباراتی مانند «من می‌توانم بفهمم که چرا برای شما مهم است» به گوینده بفهمانید که از افکار و احساسات او قدردانی می‌کنید.

این نوع مهارت گوش دادن به ایجاد روابط، ایجاد حس حمایت و تشویق ارتباط مثبت کمک می‌کند.

گوش دادن انتقادی

شنوندگان انتقادی برای درک بهتر آنچه می‌شنوند، پیام‌های متناقض را جستجو می‌کنند. آنها همچنین به دنبال منطق معیوب، اطلاعات از دست رفته و برنامه‌های پنهان در هنگام معنا دادن به کلمات دیگران هستند.

گوش دادن انتقادی چیست

اگر می‌خواهید حقایق بیشتری برای تصمیم گیری مهم داشته باشید، این نوع گوش دادن می‌تواند مفید باشد. برای گوش دادن انتقادی، مهم است:

  • به آنچه می‌شنوید و ارتباط آن با سایر اطلاعات فکر کنید.
  • سوالاتی بپرسید که به روشن شدن افکار و احساسات گوینده کمک می‌کند.
  • هنگام گوش دادن مراقب هرگونه حذف یا تحریف معنا باشید، بنابراین می‌توانید در صورت لزوم توضیح بخواهید.
  • همیشه سعی کنید به جای فکر کردن در مورد پاسخ خود در حالی که گوینده هنوز صحبت می‌کند، روی نکات اصلی تمرکز کنید.

پرسیدن سوال می‌تواند به جلوگیری از سوء تفاهم کمک کند و منجر به ارتباط بهتر شود. به یاد داشته باشید که دیگران را خیلی سریع قضاوت نکنید، زیرا این نوع گوش دادن نیاز به صبر و تمرین دارد.

مهارت گوش دادن فعال

شنوندگان فعال روی کلمات گوینده تمرکز می‌کنند تا معنی و زمینه آنها را بفهمند. این نوع شنونده به زبان بدن، حالات چهره و لحن صدای گوینده توجه زیادی دارد.

آنها با گوینده درگیر می‌شوند، سؤالات معناداری می‌پرسند و اطلاعات را شفاف می‌کنند. این مهارت گوش دادن در روابط شخصی، محیط‌های حرفه‌ای و زمانی که نیاز به ایجاد یک رابطه قوی با کسی دارید، مفید است.

اگر می‌خواهید روی صحبت‌های کسی تمرکز کنید، نکات زیر را برای گوش دادن فعال امتحان کنید:

  • تماس چشمی برقرار کنید و به حالات چهره اشخاص توجه کنید.
  • با دقت به کلماتی که استفاده می‌شود گوش دهید و حرف کسی را قطع نکنید.
  • آنچه را که گوینده گفته است دوباره بیان کنید تا نشان دهید درک می‌کنید.
  • با سوالات یا نظراتی پاسخ دهید که به درک بهتر شما کمک می‌کند.
  • تمام توجه خود را به گوینده معطوف کرده و از حواس پرتی خودداری کنید.

گوش دادن موثر

این مورد به گوش دادن اطلاعاتی (Informational listening) هم معروف است. در این نوع گوش دادن، شما بر جمع آوری داده‌ها در مورد موضوعات خاص برای یک پروژه مدرسه، یادگیری مهارت‌های جدید یا جمع آوری اطلاعات برای کار تمرکز می‌کنید.

گوش دادن موثر چیست ؟

اغلب شامل یادداشت برداری و پرسیدن سؤالات شفاف در صورت نیاز است. این نکات می‌تواند به شما کمک کند تا گوش دادن به شیوه موثر را تمرین کنید.

  • صبور باشید و اجازه دهید گوینده قبل از پرسیدن سوال حرفش را تمام کند.
  • اطمینان حاصل کنید که سوالات شما با موضوع مورد بحث مرتبط است.
  • اگر به شما کمک می‌کند آنچه گفته شده را به خاطر بسپارید، یادداشت کنید.
  • نکات کلیدی را بازنویسی کنید تا مطمئن شوید که آنها را به درستی درک کرده‌اید.

این نوع مهارت گوش دادن برای افرادی که نیاز به یادگیری سریع و کارآمد اطلاعات جدید دارند بسیار عالی است.

راه های تقویت مهارت گوش دادن کدامند

در این بخش برای پاسخ به سوال چگونه خوب گوش دهیم، راهکارهایی را ارائه خواهیم کرد. احتمالا با ما موافق هستید از بین تمام حواس، شنوایی حسی است که هرگز واقعا از آن قدردانی نمی‌کنیم.

راه های تقویت مهارت گوش دادن کدامند ؟

به خصوص از منظر یادگیری بهتر که موجب پیشرفت ما می‌شود. اخیرا مردم متوجه شده‌اند که گوش دادن به موضوعات مورد بحث در هنگام تلاش برای یادگیری چیزهای جدید یا تقویت مهارت‌های ارتباطی شما چقدر مفید است.

در حالی که صحبت‌های زیادی در مورد گوش دادن‌های فعال شده است، بسیاری از مردم (از جمله کارآفرینان پرمشغله و رهبران تجاری) هنوز نمی‌دانند چگونه گوش دهند تا بفهمند، نه اینکه صرفا پاسخ دهند.

گوش دادن موثر کلیدی برای به دست آوردن اطلاعات و بینش جدید است که می‌تواند در توسعه کسب و کار شما بسیار مهم باشد.

برای کمک به کارآفرینان پرمشغله در یادگیری نحوه گوش دادن موثرتر، 12 کارشناس از شورای مربیان فوربس بهترین توصیه‌های خود را با ما به اشتراک گذاشته‌اند.

با تمام حواس گوش دهید

با تمام حواس گوش دهید تا فضایی را از نظر فیزیکی و احساسی ایجاد کنید که به طرف مقابل اجازه می‌دهد صحبت کند. شما باید سخاوتمندانه گوش کنید، تمام احساسات را درک کنید، خودآگاهی را افزایش دهید، حضور کامل داشته باشید.

همچنین متوجه آنچه در درون شما، در شخص مقابل می‌گذرد و در محیط جریان پیدا کرده خواهید شد. مهارت گوش دادن فقط با اعضای بدنی ما مربوط نیست. ما باید با تمام حواس خود گوش دادن را تمرین کنیم.

فرضیات نسازید

به خودتان قول بدهید که فرضیه سازی نکنید. تفاوت بین گوش دادن‌های فعال و موثر را درک کنید. استفاده از روش‌های فعالانه آسان است، اما روش موثر برای کار کردن به تمام حواس ما نیاز دارد.

فرضیات نسازید

پیشینه و تجربه شما ممکن است باورهای خاصی را در شما ایجاد کند که تعصب یا تصورات قبلی را به همراه دارد. آنچه را که فهمیده‌اید دوباره بیان کنید تا اگر تعصب شما نقشی داشت، گوینده آن را تصحیح کند.

حالتی از کنجکاوی عمیق را با مهارت گوش دادن استفاده کنید

حالتی از کنجکاوی عمیق و تمایل به درک گوینده حکایت دارد را در پیش بگیرید. با بیان مجدد و پرسیدن از گوینده (در مکالمه) درک درستی از آنچه را که آنها گفته‌اند به دست می‌آورید.

همچنین متوجه می‌شوید که گفته‌ها را به درستی تفسیر کرده‌اید یا خیر. شاید لازم باشد دوباره (چند باره) گوش کنید. وقتی گوینده موافقت کند که معنایی را که او قصد بیان آن را داشته است، درک کرده‌اید، می‌توانید بدانید که به طور مؤثر گوش داده‌اید. این نیاز به دیگری امری محوری است و به کنجکاوی و تلاش نیاز دارد.

حالت دفاعی خود را رها کنید

حالت دفاعی خود را رها کنید. مهارت گوش دادن و فرمول‌های آن کاملا بی‌اثر هستند، مگر اینکه شنونده حالت تدافعی خود را کاهش دهد. همچنین یکی از سخت‌ترین کارها به عنوان یک انسان همین کار است.

به همین دلیل است که وقتی کسی واقعا آن را انجام می‌دهد، بسیار قدرتمند است. گوینده احساس می‌کند دیده می‌شود و نیازی به مبارزه برای رساندن نظر خود ندارد.

از خود بپرسید چه چیزی بیشتر اهمیت دارد

از خودتان بپرسید چه چیزی برای شما مهم است. لحظه‌ای را به ارزش‌های اصلی که اعمال و رفتار شما را هدایت می‌کنند، اختصاص دهید. پس از روشن شدن این موارد، آنها را در هر کاری که انجام می‌دهید، از جمله گوش دادن، زنده کنید.

اگر عمیقا به روابط، همکاری، مهربانی، احترام یا هر کار منحصر به فرد انسانی دیگری اهمیت می‌دهید، به عنوان راهی برای نشان دادن، ابراز و احترام به آن ارزش، بهتر گوش دهید.

به ارتباطات غیرکلامی بیشتر توجه کنید

به ارتباطات غیرکلامی زیاد توجه کنید. بسیاری از آنچه که ارتباط برقرار می‌شود، ارتباط غیرکلامی و زبان بدن است و بسیار بیشتر از تماس چشمی است.

به ارتباطات غیر کلامی توجه کنید

ارتباط چشمی مهم است، اما توجه به حرکات دست، حرکات بازو، تکیه دادن و خم شدن به عقب، حالات چهره و موارد دیگر، می‌تواند در گوش دادن (نه فقط شنیدن) آنچه گفته می‌شود، تاثیرگذار باشد.

از نظر فیزیکی هم در زمان استفاده از مهارت گوش دادن حاضر باشید

وقتی شروع به پرسه زدن در افکار خود می‌کنید و از مکالمه‌ای که در آن لحظه اتفاق می‌افتد دور می‌شوید، به صندلی‌ای که روی آن نشسته‌اید یا پاهایتان روی زمین توجه کنید.

برای تمرین مهارت گوش دادن، حضور فیزیکی داشته باشید. تمام عوامل حواس پرتی را با دقت کنار بگذارید. نکاتی را که این شخص بیان می‌کند یادداشت کنید، سپس در صورت نیاز پس از اتمام سخن، سوالات خود را در زیر آن یادداشت‌ها بنویسید.

به خودتان اجازه دهید پنج ثانیه سکوت کنید

متعهد شوید که پس از توقف صحبت شخصی که با او صحبت می‌کنید، پنج ثانیه (نه کمتر) سکوت کنید. از این پنج ثانیه برای تأمل در مورد آنچه که در شنیده‌هایتان مهم بود، استفاده کنید.

در نتیجه متوجه می‌شوید این سکوت چگونه می‌تواند بیانگر آنچه در آینده خواهید گفت، باشد. چنین مکثی از سوی شما به دیگران نشان می‌دهد که برای آنچه بیان کرده‌اند ارزش قائل هستید و به آنها انگیزه می‌دهد تا به بهترین نحو در بحث مشارکت کنند.

برای تقویت مهارت گوش دادن راحت نفس بکشید

وقتی احساس می‌کنید که می‌خواهید حرفتان را قطع کنید یا احساس می‌کنید ذهنتان از بی‌صبری شروع به سرگردانی می‌کند، نفس بکشید.

یک نفس به تمرکز مجدد توجه و پردازش آنچه می‌شنوید، کمک می‌کند. منظور ما پنج نفس یا شمارش بلند نیست. یک بار نفس عمیق کشیده و به هرآنچه شنیده‌اید، فکر کنید.

در طول مکالمه به اطراف حرکت کنید

هنگامی که در حین کار از راه دور نیاز به مهارت گوش دادن دارید، قدم بزنید. با مکالمه در محیط کار، اتاق نشیمن، حیاط خلوت، خیابان و غیره حرکت کنید.

در طول مکالمه به اطراف حرکت کنید

فعال کردن تمام حواس خود در مکالمه و کاهش حواس پرتی کامپیوتر و سایر فضای کاری، توجه شما را به طور کامل بر روی شخص گوینده متمرکز می‌کند. بگذارید بدانند که از حواس پرتی دور می‌شوید، زیرا این رفتار قدردانی خواهد شد.

یادداشت بردارید

برای بیشتر افراد، گوش دادن‌های فعال به این معنی است که آنچه را که گفته می‌شود با کلمات خودشان یادداشت کنند. آنها مطمئن می‌شوند آنچه را که گوینده منتقل می‌کند، درک کرده‌اند.

این کار به افراد امکان می‌دهد یادداشت‌هایشان را دوباره بخوانند، وضوح و درک مطلب را بررسی کنند. یادداشت برداری ذهن را از سرگردانی یا فکر کردن در مورد پاسخ‌های سریع بازمی‌دارد. می‌تواند باعث شود که گوینده را اشتباه درک نکنیم یا جنبه‌های کلیدی پیام او را از دست ندهم.

از جایگاه خودتان دور شوید

با ایجاد ارتباط موثر (مثلا تکرار بلند برخی جملات گوینده) به آنها احساس امنیت داده و برای عقاید و باورهایشان ارزش قائل شوید. به دیدگاه آنها بر خلاف نظریات خودتان گوش کنید.

فرصتی را برای آنها فراهم کنید تا صدای خود را داشته باشند، حتی اگر فقط پاسخ دهند. با مهارت گوش دادن خود به واکنش عاطفی آنها اجازه بروز بدهید و به آنها در پردازش این واکنش کمک کنید.

در صورت پاسخ دادن، مشخص کنید اطلاعاتی که باید بگویید چه احساسی را قبل از گفتن در آنها ایجاد می‌کند.

شخصیت‌های مختلف افراد شنونده

در بخشی از متن (ابتدای بحث انواع مهارت‌های گوش دادن) درباره چند تیپ شخصیتی در افراد مختلف حرف زدیم که بد نیست مرور بیشتری روی آنها داشته باشیم.

مهارت گوش دادن با شنوندگی زمان‌گرا

شنوندگان زمان‌گرا نگران به موقع بودن و محدودیت‌های زمانی هستند. این نوع شنونده از این نظر شبیه به یک «مجری» است که محدودیت‌های زمانی را به صورت شفاهی بیان می‌کند.

مهارت گوش دادن به افراد درونگرا

این شنوندگان دامنه توجه کوتاهی دارند و ترجیح می‌دهند پیام را به سرعت بدون جزئیات غیر ضروری بشنوند. در نتیجه، شنوندگانی که زمان‌گرا هستند، ممکن است اگر به سرعت به نقطه نظرات خود نرسند، بی‌حوصله و بی‌ادب باشند.

انواع مختلفی از سبک‌های گوش دادن وجود دارد. یکی از انواع سبک‌های شنیداری «زمان محور» نامیده می‌شود. این نامه به علاقه فرد به زمان و ضرب الاجل اشاره دارد.

شنوندگان زمان‌گرا نیز تمایل دارند این محدودیت‌ها را به صورت کلامی بیان کنند. این افراد معمولا با تمرکز بر آنچه که از پیام دریافت می‌کنند، گوش می‌دهند.

شنوندگان زمان‌گرا با مهارت گوش دادن خاص خود به زمان توجه دارند. آنها نمی‌خواهند زمان را تلف کنند. آنها می‌خواهند از زمان خود بهترین استفاده را ببرند و از اشتباهات انتقاد می‌کنند.

هنگام گوش دادن، اغلب به گوینده می‌گویند که چه مدت به پیام آنها گوش خواهند داد. وقتی اطلاعات واضح و قابل پیگیری باشد، آنها پذیرای بیشتری خواهند بود. شنوندگان زمان‌گرا ممکن است نسبت به افراد پرهیجان یا صحبت‌های طولانی مدت بی‌تاب باشند.

شنونده کنشگرا

شنوندگان کنشگرا برای پیام‌های مختصر و بدون خطا ارزش قائل هستند. آنها از لیست‌ها لذت می‌برند و به سرعت ناسازگاری‌ها را تشخیص می‌دهند. همچنین احتمالا متوجه اشتباهات و ناهماهنگی در پیام یک سخنران می‌شوند.

شنوندگان کنشگرا بیشتر به دنبال توضیح هستند. آنها همچنین تمایل دارند بر جنبه‌های احساسی تمرکز کنند و سعی دارند پیام را تا حد امکان واضح درک کنند. در نهایت، گاهی این رویکرد می‌تواند منجر به سوء تفاهم بیشتر شود.

شنونده مردم مدار

شنوندگان مردم‌گرا به پیشینه و باورهای گوینده علاقه‌مند هستند. آنها اغلب درباره انگیزه‌های گوینده و اهداف یا خواسته‌هایشان سوال می‌پرسند. آنها همچنین نگران واقعیات و ارقام هستند.

همچنین، ممکن است به سرعت ارتباط با مردم را قطع کنند. در حالی که شنوندگان کنشگرا ممکن است زمان بیشتری را برای نتیجه گیری در مورد پیچیده بودن اطلاعات صرف کنند، شنوندگان مردم‌گرا چنین واکنشی ندارند.

شنونده منفی‌گرا

آموزش مهارت گوش دادن مثبت در حالی که گوش دادن مغرضانه بر ما چیره شده، سخت است. گوش دادن مغرضانه شامل حداقل مشارکت شنونده است. آنها بدون پرسیدن سوال یا ارائه نظرات خود به اطلاعات مهم گوش می‌دهند.

افرادی که این سبک را تمرین می‌کنند اغلب خوب گوش نمی‌دهند و همدل نیستند. این سبک همچنین می‌تواند به روابط آسیب برساند؛ زیرا تعصب فرد را برای ارتباطات آینده تقویت می‌کند.

این نوع گوش دادن زمانی موثرتر است که با سبک‌های دیگر گوش دادن همراه شود.

کلام آخر

مهارت گوش دادن می‌تواند یک امر نجات بخش باشد. حالا دیگر می‌دانیم سبک‌های مختلف گوش دادن چگونه کار می‌کنند. پس هنگامی که به صحبت‌های مردم گوش می‌دهیم از سبک‌های اطلاعاتی، انتقادی و همدلانه استفاده می‌کنیم.

کسانی که از گوش دادن موثر استفاده می‌کنند معمولا در مدرسه هستند یا در یک محیط اداری کار می‌کنند. آنها همچنین یادداشت‌های فیزیکی می‌گیرند و به زبان بدن توجه می‌کنند.

در کنار تمامی این موارد آیا نکته دیگری را می‌شناسید که از دید ما دور مانده باشد؟

سوالات متداول

انواع مهارت‌های شنیداری کاربردی کدامند؟

توجه کنید، پاسخ مناسب بدهید، ارائه بازخورد را فراموش نکنید. همچنین مهم است نشان دهید که به تمام حرف‌های فرد مقابل گوش می‌دهید. در نهایت قضاوت را به تعویق بیندازید.

مزایای آموزش مهارت گوش دادن چیست؟

می‌تواند به شما در حل تعارض کمک کند. اعتماد ایجاد کرده و روابط را تقویت کند. به شما کمک می‌کند اطلاعات ضروری را از دست ندهید تا در طول مکالمه دانش بیشتری به دست آورید.

اهمیت یادگیری مهارت گوش دادن در ارتباط چیست؟

گوش دادن برای درک دقیق پیامی که شخص می‌خواهد در طول فرایند ارتباط بگوید، بسیار مهم است. در واقع به بهبود کل ارتباطات کمک می‌کند.

1 | (1)
منبع listeninginn theimportantsite customersfirstacademy
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x