کودکان برای تقویت حافظه چه بخورند؟ 19 غذای مفید

علاوه بر تمرینات ذهنی، استفاده از غذاهای مناسب نیز یکی از مهم‌ترین عوامل جهت تقویت حافظه کودکان محسوب می‌شود. خوشبختانه غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان تنوع بسیاری دارند و می‌توان در دسته‌بندی‌های مختلفی همچون میوه‌ها، سبزیجات و مواد گوشتی و لبنی موارد مختلفی را برای این امر پیدا کرد.

شناخت این خوراکی‌ها به شما کمک می‌کند تا علاوه بر تقویت حافظه کودک خود، به بهبود سلامتی وی نیز کمک کنید.

در این مقاله از ایده آل مگ قصد داریم شما را با چندین نمونه از برترین مواد غذایی برای تقویت حافظه کودکان آشنا کنیم. اگر در این زمینه کنجکاو هستید، در ادامه با ما همراه باشید.

بهترین میوه‌ها برای تقویت حافظه کودکان

کودکان همواره رابطه مناسبی با میوه‌ها دارند. میان‌وعده‌های دارای میوه یکی از بهترین روش‌های موجود جهت تقویت حافظه کودکان به شمار می‌آیند.

بهترین میوه ها برای تقویت حافظه کودکان

در این بخش از متن غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان قصد داریم به چند نمونه از بهترین میوه‌های مرتبط با این مسئله بپردازیم.

سیب

ضرب‌المثلی در زبان انگلیسی وجود دارد که می‌گوید خوردن یک سیب در روز، موجب دوری از دکتر می‌شود! با بررسی خواص سیب و همچنین تأثیر آن بر سیستم ایمنی بدن، می‌توان دلیل خوبی را برای این ضرب‌المثل یافت. سیب سرشار از فیبرهای غذایی است.

سیب یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان

فیبرهای غذایی موجود در سیب به بچه‌ها کمک می‌کند تا سیستم گوارش سالمی داشته باشند و معده آن‌ها به شکل بهتری کار کند. علاوه بر این، سیب جزو تقویت‌کننده‌های عالی انرژی به شمار می‌آید.

این میوه از 90 درصد آب و ده درصد فروکتوز و گلوکز تشکیل شده است که هر دو کربوهیدرات‌های مهمی هستند. این کربوهیدرات‌ها انرژی بدن کودکان را تأمین می‌کنند و از خستگی آنان جلوگیری خواهند کرد.

تحقیقات مختلفی نشان داده است که خوردن سیب موجب افزایش تمرکز می‌شود. کودکان به انرژی زیادی برای بازی و فعالیت‌های دیگر نیاز دارند. سیب می‌تواند منبع خوبی برای تأمین این انرژي باشد.

انگور

انگور نیز یکی دیگر از میوه‌های مفید برای تقویت حافظه کودک محسوب می‌شود. این میوه خوشمزه دارای ماده‌ای به نام رسوراترول است.

مصرف انگور برای تقویت حافظه کودکان

این ماده موجب کند شدن تجزیه سلول‌های خاکستری در مغز خواهد شد، همان‌طور که می‌دانید این سلول‌ها وظیفه مهمی را در زمینه انتقال اطلاعات و به طور کلی بهبود وضعیت حافظه ایفا می‌‌کنند.

علاوه بر این، مصرف مداوم انگور موجب جلوگیری از تشکیل پلاک‌های مضر در مغز می‌شود و از کند شدن عملکرد آن جلوگیری می‌کند. انگور را می‌توان به روش‌های مختلفی مصرف کرد.

ترکیب کردن این میوه خوشمزه در سالاد گزینه مناسبی برای ارائه دادن مواد مغذی موجود در انگور به کودکان است. در بخش بعدی غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان، به موز اشاره خواهیم کرد.

موز

میوه بعدی در لیست ما موز است. این میوه یکی از منابع مهم پتاسیم محسوب می‌شود. کودکان نیز برای رشد مغز خود به نحو احسن، نیاز بالایی به پتاسیم دارند.

پتاسیم یک ماده ضروری برای عملکرد صحیح سلول‌ها به شمار می‌آید و نقش مهمی را در انتقال اطلاعات موجود در اعصاب ایفا می‌کند.

مصرف موز برای حافظه کودکان

موز میزان دوپامین بالایی را به بدن می‌دهد. دوپامین به طور طبیعی موجب جلوگیری از افزایش استرس و همچنین ثبات روحی و روانی می‌شود، بنابراین اگر کودک شما در این زمینه مشکل خاصی دارد، موز یک میوه مناسب برای او خواهد بود.

علاوه بر موارد فوق، موز دارای ماده‌ای به نام سروتونین است. سروتونین موجب جلوگیری از وقوع افسردگی و اختلالات مرتبط با کم‌خوابی می‌شود. به همین دلیل این میوه می‌تواند یک گزینه عالی برای کودکانی باشد که از مشکلات روحی رنج می‌برند.

برای اطلاع از کالری و ارزش غذایی موز می‌توانید صفحه کالری موز را ببینید.

پرتقال

با آوردن نام پرتقال همه ما به یاد ویتامین C می‌افتیم. این ویتامین نقش مهمی را در حفظ سلامت بدن کودکان ایفا می‌کند. ویتامین سی یکی از مواد ضروری برای تشکیل رگ‌های خونی، ماهیچه‌ها و همچنین استخوان‌سازی در کودکان است.

پرتقال یکی از بهترین غذاها برای تقویت حافظه کودکان

ویتامین سی به جنگ با بیماری‌های مختلفی همچون آسم، آرتریت و همچنین سرطان می‌پردازد. پرتقال به دلیل داشتن فیبر مناسب، جزو غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان به شمار می‌آید.

فیبر موجود در پرتقال تفاوتی اساسی با فیبر موجود در سایر میوه‌ها دارد،‌ زیرا این فیبر به راحتی توسط بدن هضم می‌‌شود و موجب ایجاد مشکلات گوارشی نخواهد شد.

پرتقال یک منبع مناسب برای دریافت کلسیم در کودکان است. همان‌طور که مي‌دانید کلسیم یک ماده اساسی برای تقویت ساختار استخوانی و همچنین بهبود عملکرد سیستم عصبی مغز به شمار می‌آید.

اگرچه کلیه مواد موجود در پرتقال را می‌‌توان در آب‌پرتقال نیز پیدا کرد، اما توصیه می‌کنیم به جای آب‌میوه‌های صنعتی از آب‌میوه‌های طبیعی که خودتان تهیه کرده‌اید استفاده کنید.

بهترین سبزیجات برای تقویت حافظه کودکان

سبزیجات نیز از جمله مهم‌ترین غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان محسوب می‌شود. به طور کلی هر نوع سبزیجاتی که دارای برگ سبز رنگ باشد، گزینه خوبی برای تقویت حافظه به شمار می‌آید.

بهترین سبزیجات برای تقویت حافظه کودکان

همین علامت کوچک به شما نشان می‌دهد که سبزیجاتی مانند گلم، اسفناج و همچنین بروکلی اصلی‌ترین انتخاب‌ها در این زمینه به شمار می‌آیند. در این بخش قصد داریم شما را با خواص این سبزیجات عالی آشنا کنیم.

کلم‌ پیچ

همه ما با کلم‌پیچ آشنایی داریم. کلم‌پیچ نیز یکی از سبزیجات مناسب برای تقویت حافظه کودکان محسوب می‌شود و دلیل آن، وجود ویتامین A در این سبزی خوشمزه است.

مصرف کلم پیچ در کودکان

ویتامین A عامل مهمی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین بهبود عمل اتصالات مغزی به شمار می‌آید. این ویتامین همچنین به پیشگیری از ابتلای کودکان به بیماری‌های مختلفی همچون سرماخوردگی و آنفولانزا کمک خواهد کرد.

علاوه بر این، کلم‌پیچ منبع غنی و بسیار مفیدی از ویتامین ب است. بسیاری از کارشناسان ویتامین ب را کلیدی برای رشد صحیح مغز می‌دانند.

این ویتامین به وفور در کلم‌پیچ مشاهده می‌شود. کلم‌پیچ میزان مناسبی از امگا سه را در خود جای داده است. اگرچه میزان امگا سه موجود در کلم‌پیچ نسبت به سایر مواد غذایی کمتر به نظر می‌رسد،‌ اما بهره‌گیری از آن در رژیم غذایی کودکان یک ضرورت محسوب می‌شود.

سایر مواد معدنی مناسب در کلم‌پیچ که رابطه مستقیمی با تقویت عملکرد حافظه کودکان دارند عبارت‌اند از: فسفر، پتاسیم، کلسیم و روی.

اگر کودک شما از طعم کلم‌پیچ خوشش نمی‌آيد، می‌توانید مقداری از آن را با آب‌پرتقال و آب سایر میوه‌ها ترکیب کنید تا مشکلی کودکان از مزیت‌های این سبزی مفید بی‌بهره نماند. در بخش بعدی غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان، به اسفناج می‌پردازیم.

اسفناج

بی‌دلیل نیست که ملوان زبل همیشه از اسفناج برای تقویت انرژی و نیروی خود استفاده می‌کرد! اسفناج نیز مانند سایر سبزیجات مفید برای تقویت حافظه کودک،‌ گزینه مناسبی برای دریافت مواد مغذی مختلفی مانند فولات، آهن و کلسیم محسوب می‌شود. تمامی این موارد برای تقویت حافظه در کودکان ضروری هستند.

مصرف اسفناج برای تقویت حافظه کودکان

تحقیقات مختلفی نشان داده است که خوردن سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، مغز کودکان را فعال‌تر می‌کند و همچنین موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در آینده می‌شود.

اسفناج یک محرک مناسب برای فعالیت‌های عصبی و نورون‌های عصبی است. همین امر اسفناج را به یک گزینه مناسب جهت حفظ توانایی تمرکز کودکان تبدیل می‌کند.

علاوه بر این، اسفناج یک منبع بسیار مهم ویتامین ب به شمار می‌آید. این ویتامین موجب کاهش سطح هموسیستئین می‌شود، یعنی همان ترکیبی که برای نورون‌های عصبی یک سم خطرناک به شمار می‌آید. نکته جالب این است که میزان سطح فولات موجود در اسفناج با مرکبات و حبوبات مقوی برابر می‌کند.

شما می‌توانید از اسفناج در غذاهایی همچون املت، سالاد و سوپ استفاده کنید. پختن اسفناج و اضافه کردن آن به ترکیب لازانیا یا ماکارونی، طعم این سبزی را برای کودکان خوشمزه‌تر می‌کند.

بروکلی

کلم بروکلی یکی از بهترین غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان شمار می‌آید. تحقیقات مختلفی ثابت کرده است که فیبر موجود در بروکلی می‌تواند تأثیر مناسبی بر فعالیت‌های مغزی داشته باشد.

مصرف کلم بروکلی برای تقویت حافظه کودکان

کالری کلم بسیار کم است و به همین دلیل می‌توان بدون نگرانی از لحاظ افزایش میزان کالری روزانه، از آن استفاده کرد. بروکلی سرشار از ترکیبات مفیدی به نام گلوکوزینولات است.

گلوکوزینولات‌ها موجب تولید ماده‌ای به نام ایزوتیوسیانات می‌شود. ماده خود منبع خوبی جهت کاهش میزان استرس به شمار می‌آید.

همان‌طور که می‌دانید قرارگیری در معرض استرس می‌تواند رشد کلی مغزی و همچنین میزان اتصالات نورونی در بدن کودکان را کاهش دهد. کلم بروکلی با ترکیبات مفید خود به مبارزه با استرس می‌پردازد.

علاوه بر این، کلم بروکلی موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عصبی می‌شود. بزرگسالان نیز می‌توانند از فواید این سبزی خوش‌رنگ و خوش طعم بهره‌مند شوند.

طعم خاص بروکلی ممکن است باعث شود تا کودکان در برابر خوردن آن جبهه‌گیری کنند، به همین دلیل باید از خلاقیت خود کمک بگیرد و از ترکیبات مختلفی جهت بهبود طعم این سبزی استفاده کنید. در ادامه پاسخ به این پرسش که کودکان برای تقویت حافظه چه بخورند به فواید کاهو در این زمینه می‌پردازیم.

کاهو

کاهو سبزی بعدی در لیست غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان ما است. کاهوها از جمله معدود سبزیجاتی به شمار می‌آیند که کودکان نیز طعم آن‌ها را دوست دارند.

مصرف کاهو برای تقویت حافظه کودکان

استفاده از کاهوها در مواردی همچون سالاد می‌تواند به شما کمک کند تا ویتامین‌های موجود در این سبزی را به راحتی در اختیار کودکتان قرار دهید.

کاهو منبع بسیار مناسبی برای ویتامین K محسوب می‌شود. این ویتامین علاوه بر تقویت استخوان‌ها، موجب بهبود عملکرد کلی نورون‌های عصبی می‌شود.

بیش از نود و پنج درصد از سبزی کاهو را آب تشکیل داده است. این آب موجب هیدراتاسیون بدن کودکان خواهد شد و انرژي لازم مغز برای انجام فعالیت‌های مختلف تأمین می‌شود.

کاهو عاملی مناسب جهت بهبود وضعیت خواب کودکان است. خواب عامل مهمی جهت رشد سریع مغز کودکان به شمار آید و به همین جهت باید کاملا جدی گرفته شود.

کاهو در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهو چینی، کاهو آیسبرگ و … اشاره کرد. به هر حال تفاوتی ندارد که از چه نوع کاهویی استفاده می‌کنید، زیرا در هر صورت منابع غنی این سبزی خوشمزه را دریافت خواهید کرد.

بهترین غذاهای گوشتی و لبنی برای تقویت حافظه کودک

در بخش‌های قبلی متن غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان به مواردی همچون سبزیجات و میوه‌ها پرداختیم. در این بخش می‌خواهیم شما عزیزان را با مهم‌ترین و برترین غذاهای گوشتی و لبنی مرتبط با این امر آشنا کنیم. در این بخش نیز ما را همراهی کنید.

شیر

بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که کودکان به اندازه کافی و به صورت روزانه مقداری شیر مصرف نمایند، اما به راستی دلیل این امر چیست و شیر چه مزایای خاصی برای بدن دارد؟

شیر یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان

در پاسخ به این سؤال باید گفت که شیر مهم‌ترین منبع دریافت کلسیم است. همان‌طور که گفته شد، کلسیم نقش مهمی را در زمینه بهبود انتقال اطلاعات عصبی و به طور کلی تقویت مغز کودکان ایفا می‌کند.

علاوه بر این، کلسیم در ساخت دندان‌ها و استخوان محکم و استوار نیز مؤثر است. کودکی که دارای استخوان‌ها و همچنین دندان‌ها سالم باشد، سیستم ایمنی قوی‌تری خواهد داشت و همین امر مانع ایجاد آسیب‌های مختلف مغزی در وی می‌شود.

شیر منبع خوبی از پروتئین است که برای رشد و نگهداری تمام بافت‌های بدن از جمله مغز ضروری به شمار می‌آید. پروتئین به ساخت و ترمیم سلول‌ها کمک می‌کند و همچنین آمینو اسیدهای موردنیاز بدن را برای ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی مانند سروتونین و دوپامین به بدن می‌رساند. سروتونین برای تنظیم خلق‌وخو و دوپامین برای حافظه و یادگیری مهم است.

شیر یکی از بهترین منابع ویتامین D است، همان ویتامینی که برای سلامت استخوان و مغز اهمیت دارد. مصرف ویتامین D برای سلامت مغز لازم است، زیرا این ماده با بهبود عملکرد شناختی و حافظه ارتباط دارد.

ویتامین D زمانی که پوست در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد در بدن تولید می‌شود، اما می‌توان آن را در برخی مواد غذایی مانند شیر نیز یافت. در بخش بعدی غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان، به ماهی می‌پردازیم.

ماهی

غذاهای دریایی به‌ویژه ماهی، منبع عالی اسید چرب امگا 3 یا DHA هستند. با افزودن یک یا دو وعده ماهی مانند سالمون، ماهی تن، ساردین یا شاه‌ماهی، مغز می‌تواند از مزایای این اسید چرب حیاتی بهره‌مند شود.

مصرف ماهی در کودکان

اسیدهای چرب امگا 3 برای رشد و نمو کاملا ضروری به شمار می‌آيند. وعده‌های غذایی حاوی ماهی می‌تواند به طور بالقوه‌ای باعث افزایش ماده خاکستری در مغز و تقویت کلی حافظه شود.

ماده خاکستری بافت بخش اصلی مغز شما است. این بخش حاوی نورون‌هایی است که اطلاعات را پردازش کرده و خاطرات را ذخیره می‌کند.

ماهی اغلب به عنوان یک غذای فوق‌العاده صرفا به دلیل تأثیرات مثبت آن بر سلامت قلب در نظر گرفته می‌شود، اما مغز نیز می‌‌تواند از این غذای خوش طعم سود ببرد!

بهترین گزینه برای انتقال مواد مفید موجود در ماهی به کودکان، تهیه غذاهایی همچون ماهی سوخاری است. کودکان معمولا با غذاهای سرخ‌شده رابطه بهترین برقرار می‌کنند.

تفاوتی ندارد که از چه نوع ماهی خاصی استفاده خواهید کرد، زیرا اکثر ماهی‌های موجود در بازار به میزان کافی دارای امگا سه هستند.

ماهی منبع مناسبی از فسفر نیز به شمار می‌آيد. فسفر در کنار امگا سه موجب ایجاد یک ترکیب مؤثر برای تقویت حافظه کودکان است.

علاوه بر ماهی می‌‌توانید از میگو نیز استفاده کنید. این آبزی خوشمزه با داشتن گوشتی لذیذ یک غذای مقوی برای کودکان محسوب می‌شود و حتی می‌توان از آن به عنوان یک میان‌وعده جذاب بهره گرفت.

در ادامه پاسخ به این سؤال که چه غذایی حافظه کودک را تقویت می‌کند به گوشت قرمز می‌پردازیم. موضوع بعدی ما در زمینه غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان، گوشت قرمز است.

گوشت قرمز

گوشت سرشار از ویتامین B12 است،‌ همان ویتامینی که برای پیشگیری از مشکلات مختلفی مانند خستگی، آسیب مغزی، آسیب عصبی و کاهش حجم مغز در کودکان ضروری خواهد بود.

گوشت قرمز یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان

تحقیقات دانشمندان نشان داده است که ناکافی بودن ویتامین B12 باعث کاهش قدرت حافظه می‌شود. مصرف مقداری جگر و گوشت قرمز می‌‌تواند این کمبود را جبران کند. هر مدلی از گوشت قرمز سرشار از این ماده مغذی مهم است.

پروتئین دومین بلوک ساختمانی فراوان در بدن ما است. دریافت پروتئین کافی در رژیم غذایی به بهینه‌سازی عملکرد مغز کمک می‌کند و برای دریافت مواد مغذی موردنیاز ضروری است.

پروتئین به دلیل داشتن آمینو اسیدهایی که انتقال‌دهنده‌های عصبی از آن تشکیل شده‌اند، به نورون‌ها کمک می‌کند تا با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.

خوردن یک وعده غذایی غنی از پروتئین می‌تواند به کودکان کمک کند تا هوشیارتر باشند، البته به یاد داشته باشید که مصرف مقدار زیادی کربوهیدرات ممکن است موجب ایجاد حس خستگی شود.

استفاده از پروتئین موجود در گوشت همچنین به افزایش سطح تیروزین (یکی دیگر از اسیدهای آمینه)، کمک می‌کند. این اسیدآمینه به مغز اجازه می‌دهد تا انواع مختلفی از پیام‌رسان‌های شیمیایی را تولید نماید،

همان پیام‌رسان‌‌هایی که در عملکرد صحیح ذهن شما مؤثر هستند. جگر مورد بعدی مدنظر ما در زمینه غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان خواهد بود.

جگر

کمبود آهن می‌تواند علت بسیاری از مشکلات رشد مغز از عملکرد شناختی گرفته تا مهارت‌های زبانی و حرکتی باشد. در واقع، مطالعات نشان داده‌اند کودکانی که سطح آهن پایین‌تری دارند، در آزمون‌های امتحانی مدارس نمره پایین‌تری کسب می‌کنند.

مصرف جگر برای کودکان

علاوه بر این مشخص شده است که افزایش مصرف آهن باعث بهبودی کودکان مبتلا به ADHD می‌شود. خوردن آهن کافی به جلوگیری از استرس اکسیداتیو در مغز کمک می‌کند.

افراد مبتلا به کمبود آهن دچار خستگی و مشکلات مرتبط با حافظه می‌شوند. خبر خوب این است که جگر یک منبع مهم برای آهن به شمار می‌آید.

رنگ قرمز جگر به دلیل ازدیاد آهن در آن است. جگر حاوی سطوح بالایی از آهن است که به راحتی در جریان خون جذب می‌شود. در واقع، جگر قرمز حاوی نوعی آهن به نام آهن هِم است که در هیچ منبع گیاهی خاصی در دسترس نیست و تنها به‌وسیله خوردن جگر می‌توان به آن دست یافت.

تأثیرات جگر بر مغز انسان ممکن است فراتر از آن چیزی باشد که فکر می‌کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن جگر انگیزه‌ای برای افزایش عظیم رشد مغز بوده و نقشی کلیدی در تکامل انسان ایفا می‌کند.

جگر منبع شگفت‌انگیز آهن است و برای رشد مغز در زمان بارداری ضروری خواهد بود. اگرچه بسیاری از گیاهان حاوی آهن هستند، اما مقدار آهن موجود در آن‌ها بسیار کم است. بدن ما آهن موجود جگر راحت‌تر از هر منبع دیگری جذب می‌کند.

بهترین تنقلات برای تقویت حافظه کودکان

هیچ چیزی بهتری از یک میان‌وعده شامل تنقلات نمی‌تواند بعد از مدرسه کودکان را به وجد بیاورد. تنقلات انواع مختلفی دارند و باید در زمینه غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان به آن‌ها نیز اشاره کنیم. در ادامه متن به چنین تنقلاتی خواهیم پرداخت.

گردو

گردو دارای مقدار زیادی از چربی غیراشباع است. چربی‌های غیراشباع تفاوت زیادی با چربی‌های اشباع‌شده دارند. علاوه بر این،‌ گردو مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 دارد.

گردو یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان

مطالعات نشان داده‌اند که خوردن گردو می‌تواند به طور خاص به کاهش کلسترول بد (LDL) کمک کند، اما به طور کلی کلسترول شما را نیز کاهش می‌دهد.

کلسترول می‌تواند در داخل رگ‌های شما پلاک ایجاد کند، اما خوردن گردو می‌تواند به سالم نگه داشتن دیواره رگ‌ها کمک نماید.

همچنین مشخص شده است که گردو خطر ابتلا به التهابی که منجر به بیماری‌های مغزی می‌شود را کاهش می‌دهد و به همین دلیل یک گزینه مناسب برای تقویت حافظه محسوب می‌شود.

به طور کلی مصرف پنج عدد گردو در هر هفته می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری مرتبط با حافظه را تا 50 درصد کمتر کند.

گردوها نوعی اسید به نام اسید الاژیک دارند که در اسفناج نیز یافت می‌شود. باکتری‌های معده و روده شما این اسید را به ترکیباتی با قدرت آنتی‌اکسیدانی تبدیل می‌کنند که ممکن است به جلوگیری از سرطان مغز و زوال عقل کمک نمایند.

شما می‌توانید گردو را به تنهایی به عنوان میان‌وعده یا به عنوان یک تاپینگ ترد برای ماست، سالاد، سیب‌زمینی سرخ شده، غذاهای گیاهی یا بستنی مصرف کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارزش غذایی و کالری گردو می‌توانید صفحه ویژه آن را ببینید.

شکلات

شکلات از دانه‌های تخمیر شده، برشته شده و آسیاب شده درخت کاکائو Theobroma تهیه می‌شود. یک تخته شکلات با برچسب “70 درصد” انتخاب خوبی به عنوان یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان است.

مصرف شکلات در کودکان

شکلات تلخ حاوی 70 درصد کاکائو آسیاب شده و 30 درصد شکر است. کاکائو آسیاب شده‌ای که از کره کاکائو (روغن طبیعی) به همراه ذرات آسیاب شده دانه کاکائو تشکیل شده است، ترکیبی قوی از مواد شیمیایی گیاهی با خواص دارویی مختلف به شمار می‌آيد.

ثابت شده است که شکلات علائم افسردگی و اضطراب را بهبود می‌بخشد و به تقویت احساس آرامش و رضایت کمک می‌کند. اعتقاد بر این است که فلاوانول‌ها و متیل گزانتین‌ها هر دو در بهبود خلق‌وخوی کودکان نقش دارند.

فیتوکمیکال‌های اولیه موجود در کاکائو، پلی‌فنول‌ها (بیشتر فلاوانول‌ها و پروآنتوسیانیدین‌ها) و متیل گزانتین‌ها (بیشتر تئوبرومین) هستند.

این ترکیبات به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و تصور می‌شود که اثرات بسیار مناسبی در زمینه تقویت حافظه داشته باشند. سایر مزایای شکلات شامل موارد زیر است:

  • آنتی‌اکسیدان
  • ضدالتهاب
  • پیشگیری از لخته شدن خون
  • جلوگیری از گشاد شدن عروق خونی
  • محافظت از سلول‌های عصبی
  • کاهش مقاومت به انسولین
  • افزایش جریان خون به مغز
  • تنظیم ژن‌هایی که وزن بدن را کنترل می‌کنند
  • مهار رشد سرطان

بادام هندی

بادام هندی سطح ACh استیل‌کولین را افزایش می‌دهد، این ماده یک انتقال‌دهنده عصبی در مغز است که به تقویت حافظه و مبارزه با شرایطی مانند بیماری آلزایمر کمک می‌کند. برای کمک به بهبود حافظه به مقدار زیادی بادام نیاز ندارید.

مصرف بادام هندی برای تقویت حافظه

حدود هشت تا 10 عدد بادام که در طول شب در آب خیسانده شده و در روز مصرف شود مؤثر است. بادام باید خیس شود تا مواد مغذی آن به راحتی توسط بدن جذب گردد.

به غیر از استیل‌کولین ACh، بادام دارای مواد مغذی دیگری است که به بهبود عملکرد حافظه و سلامت کلی مغز کمک می‌کند. این مواد عبارت‌اند از ویتامین A و ویتامین B6

بادام که جزو غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان محسوب می‌شود دارای ویتامین B6 است. این ویتامین  با نام پیریدوکایسیان نیز شناخته می‌شود.

این ماده به متابولیسم پروتئین‌ها کمک می‌کند، این امر منجر به افزایش دسترسی پروتئین‌ها جهت ترمیم سلول‌های مغزی می‌شود.

علاوه بر این، این ویتامین تولید مواد شیمیایی انتقال‌دهنده عصبی را افزایش می‌دهد و ارتباط بین سلول‌های مغز را بهبود می‌بخشد.

روی یک ماده معدنی است که برای تقویت سیستم ایمنی به کار می‌رود. علاوه بر این، روی از عفونت‌های باکتریایی و ویروسی که می‌توانند به سلول‌های مغز آسیب برسانند، جلوگیری می‌کند. خوشبختانه مقدار مناسبی از روی در بادام هندی وجود دارد.

بادام از نظر ویتامین ای نیز یک منبع غنی محسوب می‌شود. ویتامین E مسئول کند کردن پیری سلول‌های خاکستری مغز است و به همین دلیل بر تقویت حافظه نیز تأثیر می‌‌گذارد.

همان‌طور که گفته شد مصرف حدودا هشت عدد بادام در روز به شما کمک می‌کند تا میزان مناسبی از این ویتامین را به نحو احسن دریافت کنید.

کشمش

کشمش به عنوان یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان منبع خوبی از ماده‌ای به نام بورون است. این عنصر کمیاب برای بهبود عملکرد مغز، هماهنگی دست و چشم، تقویت حافظه و افزایش تمرکز ضروری محسوب می‌شود.

کشمش یکی از غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان

علاوه بر این بورون در برخی مکانیسم‌های طبیعی بدن مانند واکنش آنزیمی، عملکرد غشای سلولی و متابولیسم هورمون‌ها نقش دارد.

نشان داده شده است که مصرف کم بورون بر عملکردهای رفتاری بدن تأثیر می‌گذارد و موجب بهبود عملکرد کودکان در مهارت‌های روانی حرکتی، ادراک، عملکردهای شناختی، توجه و حافظه می‌شود.

مصرف روزانه کشمش به عنوان مکمل غذایی باعث افزایش غلظت آنتی‌اکسیدان‌ها در خون و کاهش پراکسیداسیون لیپیدی می‌شود.

یافته‌های دانشمندان بر این واقعیت تأکید می‌کند که مواد مغذی ضروری (مانند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کشمش) ممکن است پتانسیل زیادی در به تأخیر انداختن شروع تغییرات طبیعی مرتبط با بیماری‌های مغذی داشته باشند. طعم شیرین کشمش مصرف آن‌ها را برای کودکان لذت‌بخش می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید از کشمش در غذاها پلویی نیز استفاده کنید.

بهترین دم‌نوش‌ها برای تقویت حافظه کودکان

دم‌نوش‌ها نیز گزینه مناسبی در زمینه غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان محسوب می‌شوند. دم‌نوش‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و به همین دلیل نمی‌توان به همه آن‌ها اشاره کرد، بنابراین در ادامه متن تنها به بهترین دم‌نوش‌های مرتبط با این موضوع سخن می‌پردازیم.

چای سبز

چای سبز به طور گسترده‌ای یکی از سالم‌ترین چای‌های روی کره زمین در نظر گرفته می‌شود. این چای حاوی مجموعه ای از آنتی‌اکسیدان‌ها به نام کاتچین ها و فلاونوئیدها است که طعم منحصر به فردی به آن می‌بخشد و همچنین فواید سلامتی گسترده‌ای برای عملکرد مغز انسان دارد.

مصرف چای سبز در کودکان

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز برای جلوگیری از استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد (سلول‌های بسیار واکنش‌پذیر که در اثر آلودگی، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل ایجاد می‌شوند)، مفید هستند. علاوه بر این، چای سبز می‌تواند به تقویت حافظه و عملکرد شناختی سالم کمک کند.

چای سبز حاوی اسیدآمینه‌ای به نام ال – تینین است. نشان داده شده است که این ترکیب تمرکز و زمان صرف شده در چرخه‌های خواب عمیق را بهبود می‌بخشد.

تحقیقات منتشر شده در مجله Journal of Medicinal Food مشخص کرد که ال تیانین و کافئین به تقویت اختلال شناختی و بهبود حافظه کودکان کمک می‌کنند.

سایر چای‌ها مانند چای سیاه و چای اولانگ نیز حاوی ال تیانین هستند، البته به میزان کمتری از چای سبز. فقط کافی است از این نوع چای استفاده کنید تا سلامت مغز شما و کودکانتان تضمین شود.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا یک مکمل محبوب زمینه غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان به شمار می‌آید و عاملی مناسب برای جلوگیری از اختلالات مغزی از جمله بیماری عدم تمرکز است. تحقیقات پزشکی مدرن همچنین نشان داد که این محصول برای افزایش وضوح ذهنی و حفظ حافظه، مفید خواهد بود.

تحقیقات منتشر شده در Evidence-based Complementary and Alternative Medicine، جینکو بیلوبا و تأثیر آن بر حافظه فعال را بررسی کرد. شرکت‌کنندگانی که جینکو بیلوبا را به مدت 14 روز استفاده کردند توانستند نمرات بهتری در آزمون‌های مربوط به حافظه کسب نمایند.

چای رزماری

رزماری با داشتن ترکیبات بی‌نظیر به بهبود حافظه و سلامت مغز کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که عطرها و رایحه‌ها ارتباط تنگاتنگی با حافظه دارند. به همین دلیل است که عطرهایی مانند دارچین یا رزماری می‌توانند تصوراتی از در دوران کودکی در ما ایجاد کنند.

مطالعه‌ای که در Fitoterapia منتشر شد نشان داد که رزماری در بهبود حافظه بلندمدت نیز مؤثر بوده است. رزماری به مهار فعالیت AChE کمک می‌کند و آنزیم‌هایی را تحریک خواهد کرد که جریان خون را به مغز ارسال می‌کنند.

کلام آخر

تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا در این مقاله شما عزیزان را با غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان آشنا کنیم. همان‌طور که گفته شد، نقش تغذیه مناسب را نمی‌توان در این زمینه دست‌کم گرفت. کودکی که از یک رژیم غذایی پر از مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف استفاده می‌کند از نظر هوش و حافظه نیز برتر خواهد بود.

اگر شما کاربران گرامی نیز مواد غذایی خاصی را جهت تقویت حافظه کودکان می‌شناسید، می‌توانید نام آن را در بخش نظرات همین بخش با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

اگرچه در بخش‌های قبلی به طور کامل در مورد بهترین غذاها برای تقویت حافظه کودک صحبت کردیم، اما ممکن است هنوز پرسش‌هایی در این زمینه وجود داشته باشد.

در این قسمت به رایج‌ترین پرسش‌های موجود در رابطه با غذاهای مفید برای تقویت حافظه کودکان پاسخ می‌دهیم.

بهترین غذا برای تقویت حافظه چیست؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مواد مختلفی همچون کاهو، بروکلی، اسفناج، جگر و دم‌نوش‌هایی مانند چای رزماری گزینه مناسبی در زمینه بهترین غذا برای تقویت حافظه کودک محسوب می‌شود.

آیا گوشت قرمز برای تقویت حافظه کودک مفید است؟

بله. گوشت منبع بزرگی از پروتئین به شمار می‌آید و کودکان نیز به شدت نیازمند پروتئین هستند. استفاده از گوشت قرمز می‌تواند موجب تقویت و بهبود حافظه کودک شود.

چه میوه‌ای برای تقویت حافظه کودک مناسب است؟

میوه‌های مختلفی همچون موز و سیب می‌توانند به تقویت حافظه کودکان کمک کنند. پرتقال نیز یکی از مهم‌ترین میوه‌های مناسب برای این امر به شمار می‌آيد.

1.2 | (4)
منبع medicalnewsbulletin thehealthsite webmd
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x