درباره آمپول نوروبیون و فواید مصرف آن چه می دانیم

نوروبین Neurobion مکملی حاوی ترکیبی از ویتامین های گروه B است. Neurobion می تواند به بهبود عملکرد عصب کمک کند. مکمل های ویتامین B کومپلکس ، از جمله محصولات نوروبین ، می توانند به درمان یا جلوگیری از کمبودهای غذایی خاص کمک کنند. در این مقاله ما آمپول نوروبین و فواید مصرف آن را ذکر می کنیم.

در کل هشت ویتامین B وجود دارد و هرکدام در عملکرد سلول های بدن – از جمله عصب ، پوست و مغز – نقشی ایفا می کنند. در اینجا درباره هر نوع ویتامین B اطلاعاتی کسب کنید. تزریق Neurobion ترکیبی از سیانوکوبالامین ، پیریدوکسین ، تیامین HCL سه ویتامین عصبی اساسی (B1 ، B6 ، B12) در دوز بالا است. همچنین ویتامین های B1 ، B6 و B12 از اهمیت ویژه ای برای متابولیسم سیستم عصبی محیطی و مرکزی برخوردار هستند.

ویتامین B و عوارض کمبود آن در بدن

ویتامین بی

ویتامین‌های B در بسیاری از عملکردهای بدن نقش اساسی دارند. آن‌ها از یک سیستم عصبی سالم پشتیبانی می‌کنند؛ در ایجاد گلوبول‌های قرمز نقش دارند؛ به سیستم متابولیزه کمک می‌کنند و البته به بدن برای استفاده از برخی از مواد غذایی نیز یاری می‌رسانند. کمبود ویتامین B در بدن ممکن است بر اثر  یک رژیم غذایی نامناسب و یا ناتوانی سلول‌ها در جذب این ویتامین رخ دهد. بهرحال کمبود این ویتامین در بدن باعث بروز عوارض زیر می‌شود:

  • خستگی عمومی
  • ضعف
  • کم خونی
  • کاهش یا افزایش وزن
  • بی حسی در دست و پا
  • ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
  • افسردگی

مکمل ویتامین‌های گروه B مانند مواردی که در Neurobion وجود دارند؛ ممکن است به جلوگیری از کمبودی که می‌تواند باعث بروز این مشکلات شود کمک کند. Neurobion با کمک به پیشگیری از کمبود ویتامین B، می‌تواند به سلامت عمومی کمک کند.

 Neurobion یک مکمل است که شامل ترکیبی از سه ویتامین B است:

آمپول نوروبین توسط Merck Ltd تولید می شود و در اشکال مختلفی موجود است.

  1. ویتامین B-1 که به آن تیامین نیز گفته می شود. 1 میلی گرم
  2. ویتامین B-6 ، پیریدوکسین نیز نامیده می شود. 100 میلی گرم
  3. ویتامین B-12 كوبالامین – 100 میلی گرم

موارد استفاده آمپول نوروبیون؟

آمپول نوروبیون

  • موارد مربوط به روده های کوچک مانند اسپری یا آنتروپاتی ، رشد بیش از حد باکتری روده کوچک ، گاسترکتومی کامل یا جزئی ، بدخیم شدن لوزالمعده یا روده یا کمبود اسید فولیک.
  • گرفتگی شریان ها
  • کلسترول بالا
  • اختلالات روانی
  • خستگی
  • بیماری های قلبی عروقی
  • ترکیب تزریق نوروبیون

آمپول نوروبیون برای مو

همانطور که گفته شد، ویتامین‌های B بر روی بسیاری از عملکردهای بدن تاثیر می‌گذارند. اخیرا برخی تحقیقات نشان داده است که بانوانی که به ریزش مو دچار شده‌اند؛ به اندازه کافی ویتامین B12 در بدن آن‌ها یافت نشده است. به علاوه یکی از مواردی که احتیاج زیادی به ویتامین‌های B دارد؛ رشد مجدد مو می‌باشد. از آنجایی که آمپول نوروبیون حاوی 1000 میکروگرم ویتامین B12  می‌باشد؛ برخی افراد از آن برای توقف ریزش مو استفاده می‌نمایند. البته از آنجایی که قرص‌های نوروبین و سایر موارد حاوی این ویتامین، به راحتی در دسترس می‌باشند؛ بهتر است که افراد سالم از تزریق آمپول نوروبین  خودداری نمایند.

آمپول نوروبیون برای سرماخوردگی

از آنجایی که سازندگان این آمپول مدعی هستند که نوروبین دارای خاصیت تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می‌باشد؛ گاهی اوقات برای درمان سرماخوردگی نیز شاهد تجویز و تزریق آمپول نوروبیون هستیم. البته این آمپول به طور معمول برای افراد سرماخورده مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

قرص نوروبیون برای چاقی

از آنجایی که یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین B12 در بدن کاهش اشتها می‌باشد؛ طبیعی است که با مصرف قرص نوربیون و رسیدن سطح این ویتامین به حالت استاندارد؛ اشتهای شما دوباره باز می‌گردد و این اتفاق می‌تواند به اندکی اضافه وزن منجر شود.

آمپول نوروبیون برای کودکان

با توجه به عوارض تقریبا زیادی که این آمپول می‌تواند در کودکان ایجاد نماید؛ مصرف آن برای خردسالان توصیه نمی‌شود. همچنین بهتر است که قرص های نوروبیون نیز کاملا از دسترس کودکان دور نگه داشته شوند.

آمپول نوروبیون در بدنسازی

یکی دیگر از فواید ویتامین‌های B تولید انرژی در بدن است. بنابراین در پاره‌ای از مواقع، ورزشکاران و به خصوص بدنسازان، از این آمپول استفاده می‌کنند تا بتواند انرژی خود را افزایش داده و بیشتر ورزش کنند. معمولا کسانی که از آمپول نوروبیون به این منظور استفاده می‌کنند؛ آن را هفته‌ای یکبار تزریق می‌کنند. تزریق هفته‌ای و دراز مدت این آمپول می‌تواند عوارض خطرناکی را برای شما به ارمغان بیاورد.

زمان و نحوه تزریق آمپول نوروبیون

به طور معمول پزشک این آمپول را به تعداد 12 عدد و برای 6 ماه تجویز می‌‌کند. 6 آمپول اول را باید یک روز در میان تزریق کرد و برای 6 عدد بعدی نیز هر ماه یک عدد در نظر گرفته می‌شود. از آنجایی که در سنین بالای 50 سال، جذب ویتامین‌های B در بدن کاهش می‌یابد؛ توصیه می‌شود این افراد سالی یک عدد از آمپول نوروبیون را تزریق نمایند. تزریق مداوم و با دوره‌های زمانی کوتاه، توصیه نمی‌شود.

مکانیسم عملکرد نوروبیون

نوروبیون با انجام عملکرد زیر وضعیت بیمار را بهبود می بخشد. سیگنالهای عصبی را که به مغز فرستاده می شوند آرام می کند. همچنین فعالیت الکتریکی را تغییر می دهد و بدین ترتیب باعث آرامش و کند شدن عملکرد ماهیچه های قلب بیش فعال می شود. که منجر به رشد ، تولید مثل سلول ، خون سازی ، نوکلئوپروتئین و سنتز میلین می شود.

مکانیسم-عملکرد-نوروبین - موارد مصرف - عوارض

درد آمپول نوروبیون

به علت مواد تشکیل دهنده این آمپول، ممکن است برخی افراد در زمان تزریق آن، درد نسبتا شدیدی را تجربه نمایند. بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایید. اما در حالت کلی هراسی از این ترس نداشته باشید؛ چرا که تا حدودی طبیعی است. سعی کنید در زمان تزریق آمپول نوروبیون، عضلات خود را در شل‌ترین حالت قرار دهید.

تفاوت آمپول نوروبیون ایرانی و خارجی

به نظر نمی‌رسد که نسخه ایرانی این آمپول از نظر کیفیت، تفاوتی با نسخه خارجی آن داشته باشد. بر اساس تجربیات کسانی که آمپول نوروبیون را تزریق کرده‌اند؛ از نظر درد نیز هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند. البته به دلیل تحریم‌های موجود، این روزها نسخه خارجی این آمپول به سختی در بازارهای ایران یافت می‌شود. اما شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی، نسخه ایرانی آن را استفاده نمایید.

مقدار مصرف نوروبیون

آمپولهای نوروبیون ترجیحاً به صورت عضلانی تزریق می شوند. با وجود علائم شدید یا شرایط سخت تا فروکش کردن علائم حاد 1 آمپول روزانه مصرف می شود.

در موارد خفیف و ادامه درمان 2 یا 3 آمپول در هفته استفاده می شود.

آمپول فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید.

مصرف بیش از حد نوروبین

 مصرف بیش از حد آمپول نوروبیون منجر به اثرات عصبی می شود. علائمی مانند خشکی دهان ، لرزیدن ، درد قفسه سینه ، تشنج و افزایش ضربان قلب . در صورت مشاهده این علائم به پزشک مراجعه کنید.

اثرات جانبی تزریق نوروبیون

عوارض جانبی که در زیر ذکر شده است ممکن است از بین همه مؤلفه های تزریق نوروبیون رخ دهد. عوارض جانبی گاهی اوقات نادر اما جدی و تهدید کننده هستند. بنابراین در صورت مشاهده هر یک از عوارض جانبی زیر با پزشک خود مشورت کنید.

  1. نارسایی قلبی
  2. اگزما
  3. بی قراری
  4. تورم سریع
  5. حالت تهوع
  6. زخم ها
  7. تزریق نوروبین

نکات ایمنی هنگام استفاده از نوروبین

  1. این دارو را پس از تاریخ انقضا که در مورد تزریق ذکر شده است مصرف نکنید.
  2. دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  3. از قرار گرفتن این دارو در گرما و نور مستقیم خورشید خودداری کنید.
  4. این دارو را با دوز زیاد مصرف نکنید ، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.
  5. اگر بیمار تحت درمان طولانی مدت باشد ، نظارت منظم پزشک توصیه می شود

موارد منع مصرف تزریق نوروبیون

تزریق نوروبیون

  • واکنش های حساسیت به این دارو
  • دوز دو برابر
  • بیماران مبتلا به لوودوپا

Neurobion و Neurobion Forte هر دو قرص ویتامین، حاوی بیش از 100٪ از ارزش روزانه ویتامین هستند که توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) توصیه می شود.

هر قرص معمولی Neurobion شامل موارد زیر است:

  • 100 میلی گرم (میلی گرم) ویتامین B-1
  • 200 میلی گرم ویتامین B-6
  • 200 میکروگرم (میلی گرم) ویتامین B-12

هر  Neurobion Forte شامل موارد زیر است:

  • 100 میلی گرم ویتامین B-1
  • 100 میلی گرم ویتامین B-6
  • 5 میلی گرم ویتامین B-12

چگونه قرص Neurobion مصرف کنیم

Neurobion

Neurobion یک مکمل غذایی روزانه خوراکی است ، به این معنی که روزانه یک قرص مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید مصرف قرص نوروبین Neurobion

فواید اصلی مصرف نوروبین یا ترکیبات مشابه ویتامین های B جلوگیری یا درمان کمبودهای خفیف ویتامین B است. ویتامین های B در بسیاری از عملکردها در بدن نقش مهمی دارند. آنها از یک سیستم عصبی سالم پشتیبانی می کنند ، به ایجاد سلول های قرمز خون کمک می کنند و به عنوان مثال به متابولیزه و استفاده از برخی مواد مغذی کمک می کنند.

5 | (3)
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x